Основним пріоритетом реформування сучасного загальноосвітнього закладу є підготовка компетентної особистості, здатної знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях.
Згідно з цими вимогами майбутні випускники повинні володіти не тільки ґрунтовними знаннями із предметів, а й мати високий рівень розвитку різних типів компетентностей.
Сучасний компетентісний підхід в освіті – це і впровадження нових форм виховної роботи, і зміна формату спілкування учнів, учителів, батьків, і системне застосування інноваційних технологій навчання й виховання, спрямованих на розвиток конкретних цінностей і життєво необхідних знань, умінь здобувачів освіти.
29.03.2023 року у Слов’янській спеціальній школі № 23 Донецької обласної ради відбулося онлайн-методоб’єднання класних керівників 2-12 класів на тему «Розвиток ключових компетентностей учнів із візуальними порушеннями в освітньому просторі», на якому педагоги Савіна Н.Ю., Гладиш Л.Ф. представили унікальний досвід роботи зі здобувачами освіти: новітні форми організації виховної діяльності учнів із візуальними порушеннями, використання інтерактивних ігрових та інтелектуально-пізнавальних форм взаємодії з учнями та їхніми батьками в системі діяльності класного керівника («Коло друзів», вебквести, віртуальні подорожі, акції, челенджі, флешмоби, ситуаційно-рольові, ділові ігри тощо).
Педагог Людмила Гладиш у ході виступу презентувала створену в Google Формі анкету «Світ моїх захоплень», метою якої є розкриття перед учнями чарівного світу людських захоплень; навчання дітей розповідати про себе, свої уподобання; розширення світогляду учнів; виховання людяності, доброти, любові і бережливого ставлення до природи; виховання бажання дізнаватися щось нове, випробування своїх сил у різних сферах діяльності, а головне – наповнення позаурочної діяльності різноманітними, цікавими заходами з урахуванням інтересів та побажань дітей.
Одним із найважливіших напрямів виховної роботи сучасної школи виступає профорієнтаційна робота.
На методичному об’єднанні заступниця з виховної роботи Салюк Н.І. надала класним керівникам вичерпну інформацію про можливості, зміст, форми проведення профорієнтаційної роботи онлайн зі здобувачами освіти середньої та старшої ланки, а саме:
– Всеукраїнський проєкт з профорієнтації та побудови кар’єри «Обери професію своєї мрії» https://hryoutest.in.ua від Міністерства освіти і науки України, Інституту модернізації змісту освіти, Асоціації інноваційної та цифрової освіти: дозволяє визначити здібності здобувачам освіти та свідомо обрати професію за допомогою унікальної технології – штучного інтелекту, яка розташована на платформі; пройти профорієнтаційне тестування та визначити схильність до різних сфер професійної діяльності. Завдяки інноваційній технології перегорнутого call-центру можливо отримати індивідуальну консультацію професійного кар’єрного радника, який допоможе обрати найкращу професію, дізнатись про 35 найпотужніших українських компаній та про різні професії від найкращих фахівців під час онлайн-екскурсій. Представлені понад 100 професій в мультимедійному форматі дозволяють «приміряти» професію на себе і зрозуміти, які навички в ній потрібні, який розпорядок дня у спеціаліста, чи відповідає професія запиту дитини та її можливостям тощо.
– Заклади професійної (професійно-технічної) освіти | Реєстр суб’єктів освітньої діяльності https://registry.edbo.gov.ua/prof/ ;
– Заклади вищої освіти | Реєстр суб’єктів освітньої діяльності https://registry.edbo.gov.ua/high/ ;
– Мобільний додаток «Центр професійної орієнтації» від Донецького обласного центру зайнятості. Програма додатку має прикладне значення та надає змогу отримати інформацію про світ професій, пройти тестування, скористатися інформацією про навчальні заклади, онлайн-освіту тощо. Серед основних рубрик додатку:
- Світ професій (відео про професії, серіал служби зайнятості «Пошук роботи», професії майбутнього, абетка професій та інше);
- Пізнай себе (корисні посилання на профорієнтаційне тестування, а також відеоінтерпретація типів темпераменту, характеру тощо);
- Куди піти вчитися? (інформація про коледжі, технікуми, вищі навчальні заклади України та онлайн-освіту);
- Виникли питання? Звернись до фахівця центру зайнятості…(посилання на електронну чергу шукача роботи).
Проведене методичне об’єднання класних керівників сприяло підвищенню рівня фахової майстерності педагогів, продуктивному співробітництву, виявленню творчого потенціалу кожного класного керівника, діагностуванню рівня досягнень, запитів та інтересів здобувачів освіти з візуальними порушеннями.